Wkładki gramofonowe potrafią zmienić brzmienie toru analogowego o 180 stopni. Jak już ruszymy ten mały element gramofonu to nigdy nie przestaniemy go ustawiać i … wymieniać.
W standardzie naszego pierwszego gramofonu czyli Regi Planar 2 była wkładka MM Rega Carbon. Mieliśmy duże chęci żeby odrazu wymienić ją na budżetową wkładkę z rodziny MC. Jednak po drodze wybraliśmy najwyższy model wkładki MM producenta naszego gramofonu, czyli Regę Exact.
Rega Exact to jedna z kilku wkładek, które zdążyliśmy w ostatnim czasie przetestować. W tym przypadku również przez dłuższy czas użytkować (około 600 – 800 godzin grania). Słuchaliśmy jej na dwóch gramofonach (Rega Planar 2 i Pro-jest X2). W tym teście będziemy odnosić do wrażeń dźwiękowych uzyskanych w połączeniu z X2. Zestawienie wkładki Regi z jej własnym gramofonem można przeczytać w osobnym teście gramofonu Rega Planar 2.
Budowa i specyfikacja
Exact jest najwyższym modelem z rodziny wkładek gramofonowych z ruchomym magnesem (MM), po Bias i Elys2, i oczywiście najbardziej podstawowym Carbon. Wkładkę zewnętrznie z Elys i Bias niewiele różni, a dokładnie żółty korpus oraz trzypunktowy system mocowania. Jakość wykończenia nie powala na kolana, ale późniejsze wrażenia dźwiękowe nieco nam rekompensują niepozorny wygląd.
Brytyjska firma jest oszczędna w informacjach podanych na temat produkowanych wkładek. Z informacji producenta wiemy, że Rega Exact ma napięcie wyjściowe 6.8-7.2mV. Masa wkładki to 4,8g, a wraz ze śrubami wzrasta do 6,2g. Trudno znaleźć jakiekolwiek informacje dotyczące podatności wkładki. Ta informacja pozwala na dokładnie dopasowanie wkładki do do masy efektywnej ramienia. Mając na względzie oczywiście częstotliwość rezonansową wkładka – ramię. Wkładka używa igły ze szlifem typu Vital, a jak podaje sam producent jest to igła złożona, cienkoliniowa, mikroszlifowana z prostokątnego kryształu diamentu.
Kalibracja
Montaż i kalibracja wkładki Rega Exact nie nastręcza wielu trudności. Instalacja wkładki przebiega bardzo sprawnie i bezproblemowo. Ze względu na niską wagę potrzebowaliśmy podkładki dociążającej. Nie jest też tak podatna na ustawienia VTA jak niektóre wkładki. W naszym przypadku stanęło na lekko uniesionym ramieniu.
Brzmienie
Pierwsza płyta wybrana do odsłuchów to Cosmo’s Factory Creedence Clearwater Revival, jest to piąty album legendarnego amerykańskiego zespołu, wydany w 1970 roku. W naszej kolekcji posiadamy reedycje płyty z 2008 roku. Już po kilku chwilach słychać, że wkładka Exact lubi grać muzykę, wszystkie utwory brzmią energetycznie, swobodnie z bardzo dobrą dynamiką. Płyty słucha się przyjemnie, a największe wrażenie robi 11 minutowa interpretacja I Heard It Through the Grapevine. Utwór stworzony przez Normana Withfielda i Barreta Stronga w 2004 roku znalazł się na 80 miejscu 500 największych piosenek wszech czasów według magazyny Rolling Stone.
Brzmienie brytyjskiej wkładki można określić jako neutralne, niemal wyrównane w całym paśmie. Niemal, bowiem na pierwszy plan wysuwa się średnica, jest ona ocieplona, przyjemnie nasycona. Jasność górnych tonów nie przytłacza, zaś bas jest co najmniej poprawny, choć czasami brakuje mu mocy i kontroli. Nie jest to wkładka do wnikana w głąb nagrań z naszej płytoteki, a raczej do cieszenia się ich analogowym brzmieniem.
Przechodzimy do pięknie wydanego albumu Otisa Taylora Fantasizing About Being Black. Jakość tłoczenia płyty stoi na najwyższym poziomie. LP 45 rpm gwarantuje nam bardzo dobrą dynamikę i głębie odtwarzanych utworów. Niski wokal Otisa Taylora z wkładką Regi brzmi przejmująco, jest odrobinę szorstki, a prezentowana głębia głosu zapewnia emocjonalność na dobrym poziomie.
A co w przypadku muzyki jazzowej? W trakcie słuchania winylu ze stajni AC Records Piano Sketches Exact tworzy bardzo namacalną scenę, nie ekscytuje rozmachem, ale uwodzi jej intymnością. Pianino brzmi bardzo naturalnie. Brakuje trochę głębi oraz bardziej szczegółowego i precyzyjnego rozlokowania instrumentów na scenie. Niemniej wkładka z każdym repertuarem spisuje się co najmniej dobrze.
Wszystkie powyższe płyty łączy dobra jakość tłoczenia i dźwięku. Chcąc zobaczyć jak radzi sobie wkładka Regi z mniej udanym jakościowo materiałem puściliśmy wydaną przez Pronit płytę Maanamu. W niektórych zestawieniach sprzętowych tej płyty nie dało się słuchać, ale nie w tym przypadku. Exact sporo wybacza gorzej zrealizowanym produkcjom. Z nieukrywaną przyjemnością można było słuchać tej płyty. Odmiennego zdania jest Złota Jagoda, która uważa, że nie zetknęliśmy się jeszcze ze sprzętem, który sprawił, by ta płyta brzmiała przyjemnie.
Posłowie
Rega Exact to bardzo uniwersalna wkładka. Można z nią słuchać jazzu, bluesa, rocka, muzyki klasyczniej itd. i nie mieć poczucia, że w którymś przypadku nam wiele brakuje. Mimo obcowania z wieloma wkładkami to Exact został z nami na dłużej, to wkładka, na której mogliśmy polegać w każdym zestawieniu.
System Odsłuchowy
Wzmacniacz: Yamaha A-S701 (test), Ayon Scorpio XS (test)
Źródła: Rega Planar 2, Pro-ject X2,
Przedwzmacniacz gramofonowy: Fezzaudio Gratia, Lehmannaudio Black Cube SE II (test)
Zestawy głośnikowe: Elac Debut F6.2 (test), Wharfedale Linton Heritage (test),
Kable głośnikowe: Chord Clearway X,
Kable sygnałowe: Tara Labs Apollo Extreme, Oyaide PA-2075 RR V2,
Zasilanie: DH Labs Encore 2m, SUPRA LoRad Silver 2m, listwa zasilająca: Tomanek TAP8+ z DC Blockerami.