Po solidnym transformatorze dla wkładek MC, Denonie AU-320 przyszedł czas na coś „poważniejszego”. Sa takie sprzęty, które już samym wyglądem nas intrygują, na które patrzymy i wiemy, że mogą u nas dobrze zagrać. Jeśli natomiast nie zagrają..to przez chwilę pocieszą oko. Na pewno do takich sprzętów należy japoński Leben i jego lampowe wzmacniacze, ale pozostańmy przy step-up’ach dla wkładek MC. Takim urządzeniem jest Uesugi Bros 5. Kiedy przypadkiem się na niego natknęliśmy na jednym z portali aukcyjnych, to później przez wiele miesięcy równie przypadkiem i dość regularnie go przeglądaliśmy. W końcu, nadarzyła się okazja i o to jest w naszym systemie, Japończyk z krwi i kości, ze świetnych dla analogu lat 80-tych.
Uesugi U-Bros-5 podobnie jak inne sprzęty pochodzące z Uesugi Laboratory nigdy nie były masowo dostępne. Firma nie była nastawiona na ilość, produkowała urządzenia ręcznie, w małych partiach. Urządzenia te cechowała doskonała jakości i precyzja wykonania, a ich dostępność była ograniczona do specjalistycznych sklepów audio oraz bezpośredniej sprzedaży w Japonii. Obecnie U-Bros można zaliczyć do perełek kolekcjonerskich wśród sprzętów audio. Szczególnie nasz model, czyli typ H jest dość trudno dostępny na rynku wtórnym. Nieco lepiej wygląda sytuacja z typem L tego modelu, który charakteryzuje dużo większe wzmocnienie.
O firmie Uesugi Laboratory
Uesugi Laboratory to japońska firma założona przez Takashi Uesugi, która od lat 70-tych XX wieku specjalizuje się w produkcji wysokiej klasy urządzeń audio. Firma zasłynęła przede wszystkim z produkcji wzmacniaczy lampowych oraz transformatorów step-up, takich jak wyżej wspomniany przez nas model.
Przeczesując zasoby sieciowe natknęliśmy się na stwierdzenie, iż „główna filozofia Uesugi Laboratory polega na tworzeniu urządzeń, które oferują czysty, neutralny dźwięk, bez sztucznej ingerencji w barwę.” Po kilku miesiącach obcowania z tym step-up’em…podpisujemy się obiema rękami pod tymi słowami.
Budowa i specyfikacja
Wizualnie owy step-up wpisuje się idealnie w nasze poczucie estetyki. Klasyczny minimalizm z uwydatnieniem własnego piękna poszczególnych komponentów. Co do tego piękna kwestia jest pewnie dyskusyjna, niemniej Uesugi sprawdzi się zarówno w nowoczesnym jak i vintage’owym wzornictwie. Charakterystyczny dla urządzeń Uesugi odcień ciemnego beżu dla jednych przypadnie do gustu, dla innych może być trudny do przyjęcia.
Ten kompaktowy rozmiarów (125x174x121mm) sprzęt waży niemal 2,5 kg, z czego 90% masy stanowią pokaźne, dwa transformatory. Zostały one specjalnie zaprojektowane i opracowane wspólnie przez Uesugi R & D Laboratories i Tamura Manufacturing Co. Ltd. Nie ukrywamy, że byliśmy ciekawi wpływu tych transformatorów na brzmienie naszego toru analogowego.
Tylny panel to klasyka, para pojedynczych wejść i wyjść RCA oraz dwa odseparowane od siebie uziemienia. To bardzo ważna kwestia w przypadku niskopoziomowych wkładek MC oraz tak dużym wzmocnieniu.
Uesugi U-Bros-5 jest dostępny w 2 wersjach, L i H. Wersję H charakteryzuje mniejszy gain, dla wkładek o wyższej impedancji (10-40 ohm). Wersja L ma większy gain dla wkładek o bardzo niskiej impedancji (<10 ohm). Poniżej specyfikacja techniczna wersji H podana przez producenta:
- Impedancja pierwotna: 40 ohm
- Impedancja wtórna: 4 Kohm
- Wzmocnienie (Gain): 10 razy
- Częstotliwość: 10-130000Hz (+1,0 dB/-0,5 dB)
- Balans kanałów: mniej niż 0,3 dB
- Rozmiar: 174 (szer.) X 125 (wys.) X 121 (gł.) mm
- Waga: 2,5 kg
Brzmienie
Jeśli mielibyśmy krótko odpowiedzieć na pytanie jak step-up Uesugi wpływa na brzmienie naszego systemu to byłyby to trzy słowa: naturalność, szczegółowość i przestrzenność. Japońskie urządzenie charakteryzuje się zdolnością do wiernego odwzorowania dźwięku, uwypuklając subtelne niuanse. Dzięki temu z powodzeniem wykorzystują nasze niskonapięciowe wkładki gramofonowe typu MC.
Brzmienie samego step-upa jest neutralne, co oznacza, że nie dodaje on własnego kolorytu do muzyki, lecz wiernie przekazuje brzmienie zgodne z nagraniem i daje się wykazać pozostałym elementom toru. Dobrze da się to odczuć w trakcie wymiany lamp w przedwzmacniaczu gramofonowym. Czy to fabryczne Electro Harmonixy, czy Tungsramy, Philipsy Miniwatt, czy w końcu lampy Psvane, po każdej takiej zmianie słychać zmianę w brzmieniu włoskiego Unisona.
Bas jest szybki i rozdzielczy, a momentami potrafi również zaskoczyć swoją obfitością. Średnie tony pozostają klarowne i ekspresyjne, pozytywnie wpływa na muzykalność naszego toru. Wysokie tony z kolei są szczegółowe, lecz nie ostre, co przekłada się na gładkie, przyjemne dla ucha brzmienie bez nadmiernej jaskrawości. To, na co musimy uważać w naszym zestawieniu, to wyższa średnica. Dynaudio Excite X34 mają ją nieco uwypukloną i każde wzmocnienie w tym zakresie jest mocno odczuwalne. W tym wypadku najlepsze efekty osiągnęliśmy z lampami 12AX7-S od Psvane. Skutecznie uspokoiły i wygładziły nam brzmienie.
Step-up Uesugi jest często chwalony za swoją przestrzenność dźwięku oraz separację instrumentów. Pozwala to na lepsze umiejscowienie źródeł pozornych oraz poczucie trójwymiarowości i głębi sceny.
Podsumowując Uesugi U-Bros-5 to ciekawe urządzenie o wyjątkowej transparentności, które zapewnia bogaty, pełny dźwięk z odpowiednią dawką dynamiki i przestrzeni. Sprawia to, że jest idealnym kompanem dla wielu niskopoziomowych wkładek typu MC.
Posłowie
Uesugi U-Bros 5 to już poważna propozycja dla miłośników czarnego krążka, którzy chcą poznać możliwości step-up’ów dla niskopoziomowych wkładek MC. Jeśli szukasz precyzji i chcesz wydobyć jeszcze więcej szczegółów z winylu – U-Bros-5 Cię nie zawiedzie. To sprzęt, który pozwala na usłyszenie muzyki tak, jak została nagrana. Co za tym idzie, bez żadnych kompromisów.